Al 20 jaar geen suiker?!

Chocotaart

Hoe dan..?! Is de meest voorkomende vraag als men hoort dat ik geen producten eet of drink waarin suiker zit. Ontelbare stukken taart, koek, snoep, chips, chocola en alcoholische dranken afgeslagen de afgelopen jaren.

Door velen wordt mijn levenswijze als een straf gezien. Het is zeker niet altijd makkelijk en soms verre van handig maar “Do I look unhappy?”? Er zijn ook veel voordelen!

Zo’n 20 jaar geleden werd ik extreem moe en zakte mijn energielevel enorm. Ook had ik altijd honger, kreeg ik last van een verstoord zicht, een snelle hartslag en voelde ik me standaard ‘dronken’.

Het bleek hypoglykemie niet ernstig wel heel vervelend. Mijn alvleesklier maakt teveel insuline en daardoor schommelt je bloedsuikerspiegel.

Mijn nieuwe levensstijl werd:

  • Geen suiker
  • Geen zoetstoffen
  • Geen alcohol
  • Geen geraffineerde snelle koolhydraten
  • Geen cafeïne
  • Geen theïne
  • Weinig en alleen mager vlees
  • Zo min mogelijk vet, gist en kleurstof
  • Meer sporten
  • Stress verminderen
  • Meer regelmaat

Boodschappen doen werd een dagtaak, de biologische winkel was toen nog zeker niet hip. Uit eten gaan was meestal voor de vorm een bakje droge rauwkost en een volkoren boterham stiekem op het toilet. Bij iemand eten?? Ik doe de boodschappen wel en help gelijk koken..

Feesten als Q-day en NYE  werden een ’hel’ zonder alcohol en met een glas bronwater in mijn hand. Dat ik wel in een wijnglas liet doen, dat scheelde een hoop vragen, sparkling wine?

De voordelen:

  • Meer energie
  • Mooiere huid
  • Gezonder voelen
  • Verfijndere smaak
  • Blijvend op gewicht
  • Jonger geschat

Ik kan het iedereen aanbevelen om te kijken wat je zou kunnen veranderen in je levensstijl als je ook behoefte hebt om gezonder te leven en te genieten van de voordelen.

De start van suikervrij:

  • Eet zoveel mogelijk onbewerkte producten.
  • Groenten bij lunch en diner.
  • Groenten smoothies, juices en homemade ijs uit de blender, aanraders.
  • Gebruik zo min mogelijk eten uit een zak, pak, blik en pot, echt suiker zit bijna OVERAL in.
  • Vervang frisdrank en sappen door (kokos) water met citroen, limoen, aardbeien, en munt.
  • Maak kruidenthee met verse gember/sinaasappel en munt of gebruik kruidenthee zonder toevoegingen.
  • Vermijd sausjes. Maak zelf appelmoes, satésaus en er bestaat lekker mayonaise zonder suiker.
  • Maak zelf desserts. Zo gedaan en verras je gasten eens hiermee.
  • Eet minder vlees, ook goed voor de dieren en het milieu en maak plantaardige burgers, er zijn heerlijke recepten. Gebruik noten,  peulvruchten en zaden. Ook in het meeste biologisch vlees (waren) uit de supermarkt zit suiker.
  • Minimaliseer witte producten zoals witbrood, crackers, rijst, pasta, pizzabodems, pannenkoeken en vervang deze door volkoren.
  • Bak taarten en cake van amandelmeel, boekweitmeel, volkorenrijstebloem en met havermout is bijna alles te maken.
  • Vervang suiker in gerechten door appelstroop, perenstroop, ongezoete jam, honing en kokosbloesemsuiker.
  • Tot slot in alcohol zit ook suiker, sinds kort drink ik af en toe een glas droge wijn, champagne of gin met spa rood en citroen. Prima te doen! ?

 I like this quote: Sugar? No thanks I am sweet enough. ?

Liefs,

Vivianne